Daging Dendeng


DAGING DENDENG

Salam buat semua,
Baru-baru ni mak cik buat daging dendeng. Rasanya masakan ni dari Padang, Indonesia. Tapi sebab dah ramai orang Indonesia tinggal dan menetap di sini, masakan dan makanan dia orang pun dah jadi sebahagian makanan kita. Banyak versi masakan ni. Mak Cik Rose masak ikut versi sendiri. 

Bahan bahan yang diperlukan sangat senang cuma nak masak dia tu agak renyah sikit.
Kita perlukan, daging, kicap manis dan masin, bawang merah dan bawang putih, halia, serai, jintan manis dan jintan putih (setengah resipi tak pakai jintan), asam jawa dan garam.

Kalau untuk 8 orang makan tu, daging bolehlah dibeli 1/2 kilo. Hiris daging nipis-nipis.
Rebuskan daging itu. Tak perlu empuk sangat. Cukup separuh empuk.

 Angkat daging tadi dan toskan dulu.
Kemudian, ambil daging tu sikit-sikit dan tumbuk menggunakan lesung batu. Jangan terlalu kuat dan lama. Cukup sehingga ia mnejadi flat.

Ambil sedikit bawang merah ( 10 ulas)/besar ( 3 labu) dan bawang putih (10 ulas) dan rincik kecil-kecil. Kemudian gorengkan bahan-bahan ni dan letak sebelah.

Minyak lebihan gorengan bawang tadi tu, bolehlah ditambah sikit dan tunggu sehingga panas. Kemudian goreng daging tadi seketika. Jgn terlalu garing. Kemudian angkat.

                                           Bawang yang dah digoreng dan daging yang dah digoreng sebentar



Mesin halia (agak dalam 2 jari kita) dan serai (3 batang). Kemudian tumbuk sedikit jintan manis/putih ( masukkan dalam sesudu makan each. Bahan-bahan ni (halia, serai,jintan manis & putih) dan juga kicap manis (setengah cawan ) dan sedikit kicap masin, masukkan dan gaulkan sekali kedalam daging tadi dan perap untuk 1/2 jam.

 Sekarang cuma, pakai semula minyak gorengan daging tadi, (buangkan sikit kalau terlalu banyak) dan masukkan cili merah atau cili kering yang dah di mesin.
Masak sehingga pecah minyak. Kemudian masukkan air rebusan daging tadi dan juga daging yang telah di perap. Masak sehingga daging hampir kering dan masukkan pula asam jawa dalam 4 sudu besar. Biarkan lagi lebih kurang 5 minit.
Tutup api dan taburkan bawang yang telah kita goreng tadi. Kacau hingga sebati.
                                            Dalam gambar ni, daging agak kehitaman sebab mak cik Rose banyakkan kicap. Kalau nak nampak lebih merah, kurangkan kicap dan lebihkan cili. Daging pun terlebih empuk pulak..hehe.. tak pa. Janji kita semua tahu macam mana nak masak resipi ni.

Nah, dah pun siap daging dendeng kita. Agak renyah, tapi boleh di cuba kalau nak tukar selera. Sedap dimakan dengan apa saja.

 Rose
13th.Sept '12